Nieuwsbericht

Bouw Rottemerentunnel A16 bereikt nieuwe groene fase

Met de aanplant van bomen en struiken op het tunneldak is de Rottemerentunnel in een nieuwe fase beland. Dit markeert een belangrijk moment in een van de grootste duurzame infrastructuurprojecten van Nederland. Sinds 2019 werken Mobilis, Dura Vermeer, BESIX, Van Oord en Croonwolter&dros (De Groene Boog) in opdracht van Rijkswaterstaat, aan de 11 kilometer lange snelweg tussen de A16/A20 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport.

Profielfoto van Anne-Mette Vergunst
15 oktober 2024 | 1 minuut lezen

Het project is uitgewerkt volgens de principes van Aanpak Duurzaam GWW, wat inhoudt dat duurzaamheid op alle niveaus wordt geïntegreerd. Dit uit zich in het gebruik van innovatieve bouwtechnieken, energiebesparende maatregelen zoals LED-verlichting en zonnepanelen, en hergebruik van materialen​

De Rottemerentunnel, die de eerste energieneutrale tunnel van Nederland wordt, sluit naadloos aan bij de principes van de Aanpak Duurzaam GWW. De tunnel zal minimaal twintig jaar "nul-op-de-meter" zijn, wat betekent dat hij evenveel energie opwekt als verbruikt. Innovatieve technologieën zoals LED-verlichting, gelijkstroomvoorzieningen en 10.000 zonnepanelen helpen het energieverbruik drastisch te verminderen en de benodigde energie duurzaam op te wekken. Slimme oplossingen zoals wit asfalt en lichtreflecterende wanden dragen ook bij aan energiebesparing.

Duurzaamheid

Tijdens de bouw is er veel aandacht voor duurzaamheid. Zo is het gebruik van beton en damwanden gereduceerd en worden materialen hergebruikt. Elektrisch materieel en biobrandstof (HVO) dragen verder bij aan een aanzienlijke CO2-reductie op de bouwplaats.

Voordelen voor omgeving

Het project biedt ook voordelen voor de omgeving. Het tunneldak wordt ingericht als recreatiegebied met fiets- en wandelpaden, en de aanleg van bosgebieden en klimplanten helpt de biodiversiteit te versterken en geluidsdemping te verbeteren. De Rottemerentunnel dient daarmee als een inspirerend voorbeeld van hoe integrale duurzaamheid kan worden gerealiseerd in ontwerp, bouw en gebruik.

Eerder heeft De Groene Boog diverse proeven gedaan om te ontdekken welke planten en bomen het best kunnen groeien op het dak van de tunnel. Je ziet hier meer over in dit filmpje

Praatplaat aanpak energieneutrale Rottemerentunnel: