Weg-, Dijk- en Spoormaterieel

In het thema Weg-, Dijk- en Spoormaterieel staat het werken aan bouwplaatsen en bouwtransport zonder uitstoot van schadelijke stoffen zoals CO2, stikstof en fijnstof centraal. Het gaat hierbij om de verduurzaming van materieel en de transitie naar emissieloze machines. Daarnaast is het optimaliseren van grond- en materiaalstromen een belangrijk onderdeel van het transitiepad Weg-, Dijk- en Spoormaterieel (KCI).

Concrete maatregelen

Weg-, Dijk- en Spoormaterieel heeft aandacht voor het verduurzamen van de machines zelf, en voor een optimale inzet van die machines. De maatregelen die de meeste reductie opleveren op weg naar 2030:

  • Stimuleren van schoon en emissieloos bouwmaterieel
  • Optimalisatie van bouwtransport en grond- en materiaalstromen 

Daarnaast stimuleert dit transitiepad innovatie gericht op de verduurzaming van specialistisch materieel (omdat dit een complexe uitdaging is) en de ontwikkeling van laadinfrastructuur.

Meer lezen 

Meer informatie Minder informatie

Redactie

‘MKI-afspraken geven aannemers en producenten duidelijkheid’

INTERVIEW - Sturen op milieu-impact is in de infra nu nog vrijblijvend. Bij aanbestedingen kunnen opdrachtgevers...

Hoe kun je staal het beste duurzaam conserveren?

Door het staal in onze infrastructuur te conserveren, kan het tot wel honderd jaar meegaan. Dit kan op verschillende...

‘Vanuit de infra kunnen we de wereld echt een beetje beter maken’

INTERVIEW- Duurzame keuzes maak je al tijdens de ontwerpfase. Hoe eerder, hoe beter, zegt Tobias Strating. Hij kan...

Een biobased en circulaire steiger in de gemeente Leeuwarden

Sinds 1 juli 2024 loopt de regeling SPUK-KCI . De gemeente Leeuwarden heeft deze regeling gebruikt voor een biobased...

‘Het Ambitieweb maakt duurzaamheid veel concreter’

INTERVIEW - Welke duurzame thema’s zijn er? Waar ga je op inzetten? En wat betekent dit voor het project? Via het...

9 miljoen voor verduurzaming gemeenten en provincies

Sinds 1 juli kunnen Nederlandse gemeenten en provincies aanvragen indienen voor de Speciale Uitkering...

‘Gewoon toepassen wat al mogelijk is; daar ligt de grootste uitdaging’

Waar het Rijk koos voor een volledig klimaatneutrale en circulaire infrastructuur in 2030, gaan de provincies voor...

Toekomst DuurzaamGWW: Terugblik en vooruitzicht

In dit afsluitende artikel licht kenniswerker Lauren van der Meer van CROW het einde van het Manifest...

‘Zoek die kennis op en ga ermee aan de slag’

INTERVIEW #1- Jan-Willem Grotenhuis, opdrachtgever Smart mobility, Duurzame mobiliteit en Goederenvervoer Provincie...

Meerkosten emissieloos materieel beperken door samenwerking

Overheden, marktpartijen, brancheorganisaties en kennisinstellingen pionieren met het inzetten van emissieloos...