Nieuwe fase voor klimaatneutrale en circulaire infrastructuur
Overheden en bouwbedrijven zijn volop bezig met het verduurzamen van de infrastructuur. Het Rijk, het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Unie van Waterschappen (Unie) hebben afspraken gemaakt om de omslag naar klimaatneutrale en circulaire infraprojecten gezamenlijk te versnellen. De ondertekening van die afspraken vond woensdag 28 juni 2023 plaats in Amstelveen tijdens de bijeenkomst ‘Klimaatneutrale en Circulaire Infra; gewoon doen!’. De handtekeningen onder de samenwerking werden symbolisch gezet op een viaduct van de A9 bij Amstelveen, waarvan de liggers zullen worden hergebruikt in nieuwe infrastructuur.
Pieter Litjens (CROW) zei over de versnelling: "We zijn blij dat het programma KCI van het ministerie een nieuwe fase ingaat. Van optuigen en structureren naar daadwerkelijk doen. Daar slaan we als CROW op aan – duurzaamheid praktisch toepassen in concrete projecten. Ook CROW gaat in de versnelling in. Zo zetten we in op het versneld verduurzamen van de hoofdstukken in de RAW. Waarmee we ons met name richten op het meenemen van de grote groep opdrachtgevers die vertrouwen op de door CROW gevalideerde kennis. Weet ook: we kunnen niet alles tegelijk. Maar we hebben geluisterd naar de sector en die hoofdstukken geselecteerd waarin de impact het grootst is. Daar gaan we na de zomer mee beginnen. Het gaat hierbij om hoofdstukken waarin veel gewerkt wordt met asfalt, beton en staal. En hoofdstukken met een grote materieelinzet. Maar de expertise hiervoor moet van de sector komen. We zullen dan ook een intensiever beroep op de sector doen om een bijdrage te leveren aan de werkgroepen."
Duurzame projecten
Tijdens de bijeenkomst afgelopen woensdag kwamen meer goede voorbeelden voorbij. Zo laat Waterschap Rivierenland het dijkversterkingsproject Tiel-Waardenburg uitvoeren met elektrische machines en verbetert de Provincie Gelderland de N825 met duurzaam asfalt – naast tal van andere innovaties. Voor de markt is het belangrijk te weten dat er een voorspelbare en uniforme vraag naar duurzame opdrachten komt, die in de toekomst zal blijven bestaan.
Dat die duurzame vraag er is, werd extra onderstreept doordat zes grote publieke opdrachtgevers minimumeisen onderschreven, die ze vanaf 1 juli 2023 zullen implementeren in hun eigen projecten. De provincies Noord-Holland en Noord-Brabant, de gemeenten Amsterdam en Den Haag, Rijkswaterstaat en ProRail willen hiermee bijdrage leveren aan een reductie van CO2-uitstoot door de infrasector. De eisen voor materieel, asfalt en beton worden gedurende de tijd steeds strenger. Met het publiceren van de minimumeisen krijgt de markt helderheid voor de komende jaren, waardoor het mogelijk wordt om duurzame investeringsbeslissingen te nemen.
De afspraken over de samenwerking lieten zien dat eerdere beleidstrajecten van Rijk, provincies en waterschappen nu tot concrete uitvoering leiden, terwijl onder meer de minimumeisen van de zes publieke opdrachtgevers aangeven dat de versnelling naar duurzaamheid blijvend is.
Voor extra informatie: www.duurzame-infra.nl.
Verbetering van de N825 in Gelderland | Hergebruik liggers A9 | Duurzame dijkversterking Tiel - Waardenburg |