Spoor

Het thema Spoor richt zich op het deel van de spoorinfrastructuur waar de trein overheen rijdt (de ‘bovenbouw’) en op het systeem voor energievoorziening. De bovenbouw bestaat uit vier hoofdonderdelen: (i) spoorstaven (rails), (ii) dwarsliggers, (iii) ballast en (iv) wissels. De energievoorziening betreft een verzameling objecten, systemen en materialen gerelateerd aan de energievoorziening van het spoor (de bovenleiding inclusief draagconstructie, gebouwen rond het spoor met technische installaties en de wisselverwarming).

Concrete maatregelen

In de roadmap van het Transitiepad Spoor (KCI) is in kaart gebracht hoe er klimaatneutraal en circulair gewerkt kan worden. De maatregelen die de meeste reductie opleveren op weg naar 2030:

  • Hergebruik van spoorstaven
  • Dwarsliggers van duurzame(re) materialen
  • Verminderen energieverbruik wisselverwarming

De productie en verwerking van spoorstaven en dwarsliggers zorgen voor de grootste milieu-impact vanwege de benodigde grondstoffen (ijzererts en beton) en het hoge energieverbruik bij productie en vervoer. Daarom wordt er gekeken hoe we die milieu-impact kunnen verlagen.

Lees meer

Meer informatie Minder informatie

Redactie

Klimaatadaptatie in de openbare ruimte: tijd voor een nieuwe ontwerprevolutie

Het klimaat verandert, en onze openbare ruimte moet mee. Maar hoe creëer je ruimte in een al volle omgeving?...

‘MKI-afspraken geven aannemers en producenten duidelijkheid’

INTERVIEW - Sturen op milieu-impact is in de infra nu nog vrijblijvend. Bij aanbestedingen kunnen opdrachtgevers...

Hoe kun je staal het beste duurzaam conserveren?

Door het staal in onze infrastructuur te conserveren, kan het tot wel honderd jaar meegaan. Dit kan op verschillende...

‘Het Ambitieweb maakt duurzaamheid veel concreter’

INTERVIEW - Welke duurzame thema’s zijn er? Waar ga je op inzetten? En wat betekent dit voor het project? Via het...

9 miljoen voor verduurzaming gemeenten en provincies

Sinds 1 juli kunnen Nederlandse gemeenten en provincies aanvragen indienen voor de Speciale Uitkering...

‘Gewoon toepassen wat al mogelijk is; daar ligt de grootste uitdaging’

Waar het Rijk koos voor een volledig klimaatneutrale en circulaire infrastructuur in 2030, gaan de provincies voor...

Toekomst DuurzaamGWW: Terugblik en vooruitzicht

In dit afsluitende artikel licht kenniswerker Lauren van der Meer van CROW het einde van het Manifest...

‘Zoek die kennis op en ga ermee aan de slag’

INTERVIEW #1- Jan-Willem Grotenhuis, opdrachtgever Smart mobility, Duurzame mobiliteit en Goederenvervoer Provincie...

Meer sturing in de GWW met MKI

Publieke opdrachtgevers krijgen een wettelijke plicht om in hun aanbestedingen milieukostenindicator (MKI)-eisen te...

Welke afslag neem jij om je contract te verduurzamen?

Op dit moment zijn we onderweg naar een Duurzamere RAW-standaard. Maar hoe zorgen we er met elkaar voor dat we niet...