Kustlijnzorg en vaargeulonderhoud

Voor het onderhoud aan de kustlijn en bij baggerwerkzaamheden zetten aannemers materieel in dat CO2, stikstof en fijnstof uitstoot. Het transitiepad Kustlijnzorg (KCI) en vaargeulonderhoud richt zich op het verduurzamen van materieel dat wordt gebruikt bij bijvoorbeeld strandsuppleties en het onderhoud van vaargeulen. Verder richt het zich op het zo hoogwaardig mogelijk hergebruiken van het materiaal dat bij baggerwerkzaamheden vrijkomt en het beschermen van de voorraad bagger en grond.

Concrete maatregelen

De maatregelen die in het transitiepad Kustlijnzorg en vaargeulonderhoud de meeste reductie opleveren op weg naar 2030:

  • Verschonen van (de voortstuwing-, werk- en hulp-) motoren van schepen
  • Het gebruiken van duurzame energiedragers
  • Beschermen van de voorraad
  • Zo hoogwaardig mogelijk hergebruik van materiaal

Meer lezen

Meer informatie Minder informatie

Redactie

Circulair staal toepassen; Hoe doe je het en wat levert het je op?

In de transitie naar een circulaire en klimaatneutraal Nederland, biedt de toepassing van circulair staal een mooie...

Klimaatadaptatie in de openbare ruimte: tijd voor een nieuwe ontwerprevolutie

Het klimaat verandert, en onze openbare ruimte moet mee. Maar hoe creëer je ruimte in een al volle omgeving?...

‘MKI-afspraken geven aannemers en producenten duidelijkheid’

INTERVIEW - Sturen op milieu-impact is in de infra nu nog vrijblijvend. Bij aanbestedingen kunnen opdrachtgevers...

Een biobased en circulaire steiger in de gemeente Leeuwarden

Sinds 1 juli 2024 loopt de regeling SPUK-KCI . De gemeente Leeuwarden heeft deze regeling gebruikt voor een biobased...

‘Het Ambitieweb maakt duurzaamheid veel concreter’

INTERVIEW - Welke duurzame thema’s zijn er? Waar ga je op inzetten? En wat betekent dit voor het project? Via het...

9 miljoen voor verduurzaming gemeenten en provincies

Sinds 1 juli kunnen Nederlandse gemeenten en provincies aanvragen indienen voor de Speciale Uitkering...

‘Gewoon toepassen wat al mogelijk is; daar ligt de grootste uitdaging’

Waar het Rijk koos voor een volledig klimaatneutrale en circulaire infrastructuur in 2030, gaan de provincies voor...

Toekomst DuurzaamGWW: Terugblik en vooruitzicht

In dit afsluitende artikel licht kenniswerker Lauren van der Meer van CROW het einde van het Manifest...

‘Zoek die kennis op en ga ermee aan de slag’

INTERVIEW #1- Jan-Willem Grotenhuis, opdrachtgever Smart mobility, Duurzame mobiliteit en Goederenvervoer Provincie...

Meer sturing in de GWW met MKI

Publieke opdrachtgevers krijgen een wettelijke plicht om in hun aanbestedingen milieukostenindicator (MKI)-eisen te...