Print blogartikel
Blog inspiratie
Optimalisering verkeers-afwikkeling A1-N342-N737
De provincie Overijssel is voornemens om drie grote verkeerskruisingen op de N342, de Oldenzaalsestraat ter hoogte van Hengelo, opnieuw in te richten.
18 februari 2022 | 2 minuten lezen
Het aanpassen is noodzakelijk, omdat voor de regionale doorstroming als lokale bereikbaarheid deze kruisingen een knelpunt zijn in de toekomst, onder andere doordat binnen enkele jaren luchthaven Twente wordt heropend. Het gaat daarbij om de kruispunten bij de aansluitingen op de A1 Zuid en Noord (Hasselerbaan), de rotonde Oosterveld en het kruispunt bij Frans op de Bult.
De Aanpak
De provincie Overijssel heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Zo is de doelstelling bij de aanpak van de drie kruispunten in de N342 om duurzaamheid te concretiseren in het opstellen van het ontwerp, de vraagspecificatie, en het contract. Naast de provincie zijn stakeholders zoals de gemeenten Dinkelland, Oldenzaal en Hengelo, de regio Twente en het ADT betrokken om gezamenlijk op een praktische en pragmatische invulling te geven aan duurzaamheid volgens de Aanpak Duurzaam GWW.
Hulpmiddelen die zijn ingezet: Ambitieweb, de CO2- prestatieladder.
Henri Bijkerk: “Probeer zo vroeg mogelijk de stakeholders te betrekken bij de discussie over de ambities die nagestreefd worden en welke kansen en bedreigingen er voor deze ambitie zijn!”
Bereikte voordelen door met de Aanpak te werken
- De stappen uit de aanpak zijn basis geweest voor een geslaagde werksessie, waar op een goede manier met de stakeholders de discussie is aangegaan over ambities, en kansen;
- Er is een gezamenlijke ambitie besproken en vastgesteld, de keuze voor de te implementeren kansen wordt goed gemonitord en frequent gespiegeld aan de duurzame ambitie.
- De resultaten van de werksessie boden goede input voor het vervolgtraject. Naast een goed beeld van ambities is er een goede ‘opbrengst’ van duurzame kansen uitgekomen, namelijk:
- Verleggen of combineren van de uitrit van het vrachtwagen parkeerterrein om veiligheid en doorstroming te bevorderen zowel voor voetgangers, fietsers als automobilisten;
- Voorstellen voor een veilige voetgangersbrug of tunnel voor chauffeurs of andere bezoekers die naar Frans op den Bult willen, zodat deze niet de drukke route op maaiveld kruisen;
- In overleg met de stakeholders onderzoek naar verminderen van het aantal onveilige fietsoversteken;
- Bevordering van de afwikkeling van het verkeer zoals tovergroen, wachttijdvoorspeller voor fietsers, bypass en groene golf voor rechtdoorgaand verkeer;
- Daarnaast kunnen bij verdere uitwerking van het plan vele maatregelen worden uitgewerkt en geïmplementeerd, zoals:
- Fijnstof reductie door beplanting;
- CO2 reductie door optimalisatie verkeersmanagement;
- Dynamische openbare verlichting evt. op zonne-energie;
- Afwatering in bermen of wadi/helofytenfilter;
Meer informatie
Kijk op www.overijssel.nl
Voor meer informatie over de Aanpak: kijk op www.aanpakduurzaamgww.nl