Print blogartikel
Blog inspiratie
Welke afslag neem jij om je contract te verduurzamen?
Op dit moment zijn we onderweg naar een Duurzamere RAW-standaard. Maar hoe zorgen we er met elkaar voor dat we niet elke keer vast komen te zitten door een verkeerde afslag, maar dat we vooruit blijven gaan op ons doel af via de juiste route?
28 mei 2024 | 2 minuten lezen
Vele van jullie zullen hem wel kennen, de Michelin routekaart van Frankrijk, met zo’n handige ringband en inmiddels 492 pagina’s aan informatie. Uren kon ik door dat boek heen bladeren op de achterbank van de Mitsubishi van mijn ouders. Ik was de TomTom, om te voorkomen dat we elke keer midden in een stad zouden uitkomen, want ja die stond op de route genoemd.
RAW én route
Inmiddels ben ik vele routes verder en mag ik mijn bijdrage leveren aan een ander icoon. De RAW-standaard van CROW. De contractbijbel in de wereld van de grond-, weg- en waterbouw.
Met zijn 1493 pagina’s overtreft het de Michelin routekaart, qua inhoud soms wel wat moeilijker leesbaar voor mij. Maar ik ben dan ook geen expert op dit gebied, daarvoor heb ik mijn RAW-collega’s die zorgen voor het beheer van de standaard en voor de toepassingsbevordering bij de gebruikers.
Op dit moment zijn we onderweg naar een Duurzamere RAW-standaard. Want het is een feit dat met het verduurzamen van de inhoud van de systematiek we op grote schaal impact kunnen maken naar het klimaatneutraal en circulair aanleggen van de Nederlandse infrastructuur.
Maar hoe zorgen we er met elkaar voor dat we niet elke keer vast komen te zitten in een stad door een verkeerde afslag maar dat we vooruit blijven gaan op ons doel af via de juiste route?
Daarvoor hebben we de experts op vele inhoudelijke thema’s nodig en gebruikers die de systematiek dagelijks toepassen. Niet alleen om mee te helpen in de RAW-werkgroepen, waarvan er momenteel 14 lopen!, maar ook om te vertellen waarom het noodzakelijk is dat we bepaalde routes volgen. Waarom het herzien van een hoofdstuk soms wat langer duurt en wie er allemaal betrokken zijn in het hele proces van deze grote herziening.
Routekaart Verduurzaming RAW
Om die reden hebben we de Routekaart Verduurzaming RAW ontwikkelt. Deze routekaart geeft alle stappen weer die we tot nu toe hebben gezet en in de toekomst nog gaan zetten om ervoor te zorgen dat in 2026 de RAW-standaard is verduurzaamd. Dat alle hoofdstukken onder de loep zijn genomen op het aspect duurzaamheid. En nu is het eerste deel van deze routekaart een feit. Elk kwartaal zal deze worden aangevuld met de vervolgstappen.
Wat biedt de routekaart?
De routekaart biedt een verzameling aan kennis en inzicht op thema’s zoals biodiversiteit, MKI en SEB allemaal gelinkt aan de RAW-systematiek. Maar ook verdieping met het ‘Position Paper RAW en Duurzaamheid in 2030’ die in gaat op de rol die de RAW-systematiek kan spelen en de bijdrage die het kan leveren in de transitie naar het klimaatneutraal en circulair aanleggen én onderhouden van infrastructurele werken in 2030.
We bieden ook inzicht in de ‘Handreiking Duurzaamheid in RAW’. De beleving in de markt was/is bij het gebruik van RAW dat er niet of nauwelijks kan worden afgeweken van afmetingen en materialen, want RAW stelt immers eisen in de vorm van normen. Deze handreiking laat het tegendeel zien en worden er handvatten geboden om duurzaamheid binnen een project vorm te geven met behulp van de RAW-systematiek en kansen te benutten.
De routekaart is een mooi hulpmiddel voor het ophalen van kennis en informatie voor de verschillende doelgroepen die zich bezig houden met verduurzaming in de GWW-sector, van bestekschrijvers, beleidsmakers tot aan duurzaamheidsexperts en projectleiders. Allemaal kennis die, zoals van CROW gewend, praktisch toepasbaar is.
Dat ik vanuit mijn rol als community manager hier mijn steentje aan mag bijdragen voelt weer een beetje als de TomTom die ik vroeger was in de auto van mijn ouders. Met elkaar de juiste route uitzetten naar het doel; in 2026 een duurzamere RAW-standaard die bijdraagt aan het klimaatneutraal en circulair aanleggen én beheren van de Infrastructuur in Nederland.
Benieuwd naar de Routekaart? Bekijk deze hier.
Wil je in contact komen met Barbara?
Dat kan via barbara.hasselaar@crow.nl